Post-lockdown trend: we dragen meer zorg voor onze huid

Bijna anderhalf jaar geleden stonden we aan de start van drie lockdowns en werd ons hele leven op zijn kop gezet. Al snel groeide de ‘self care’ trend, als resultaat van meer tijd, minder sociale verplichtingen én een verhoogd bewustzijn voor mentaal welzijn. Of je nu elke dag bananenbrood stond te bakken, aan yoga deed tijdens je middagpauze, heel België doorkruiste op wandelschoenen of de kleine dingen steeds meer ging waarderen: we zochten massaal naar manieren om ons beter te voelen. Ook onze huid profiteerde van dit staaltje hernieuwde zelfzorg, zo blijkt uit de toenemende populariteit van diverse huidverzorgingsproducten.

Online skin care shoppen

Kocht jij het voorbije jaar meer verzorging online? Je was niet de enige. Uit data blijkt dat er in 2020 maar liefst 173% meer verzorgingsproducten werden verkocht, ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Vooral verzorgingsproducten voor het gezicht en beauty tools zijn de grote winnaars. Beauty tools scoorden zeer goed tijdens de lockdown, met bijna dubbel zoveel verkochte items in 2020 tegenover 2019. Ook de categorie gezichtsverzorging was een absolute topper, waarbij er ongeveer 3 keer meer stuks over de online toonbank vlogen.

Populairste huidverzorging van 2020

De snelste groeier in de categorie skincare was The Ordinary hyaluronic acid. Misschien kocht jij er ook wel eentje? Het is een voordelig en effectief hydraterend serum dat de harten van influencers, beauty editors en andere skincare lovers heeft veroverd. De top 3 van skincare producten wordt verder vervolledigd door de Mario Badescu Drying Lotion en The Ordinary Caffeine Solution die in 2020 allebei ongeveer 4 keer zo vaak verkocht werden dan in 2019. Je gezicht wassen en een simpele dagcrème smeren lijkt niet meer te volstaan: mensen zijn op zoek naar werkzame stoffen die de huid van binnenuit voeden, om het te verzorgen met oog op de lange termijn.

Mannen en verzorging

Ook mannen zijn zich steeds meer bewust van het belang van een goede skin care routine. Het jaar 2020 kende een groei van 36% in verkoopcijfers in de categorie verzorging voor heren. Deze groei is terug te vinden in alle subcategorieën, met als grootste uitschieters gezichts- en haarverzorging. Mannen kochten in 2020 ongeveer 2 keer zo veel gezichtsverzorging, en maar liefst 5 keer zo veel haarverzorging dan in 2019. Deze cijfers bevestigen wat velen al voorspelden: er is een echte attitude shift op vlak van verzorging en grooming bij heren. De tijd dat mannen hun huid niet echt verzorgden of de huidverzorging van vrouwen gebruikten, is voorbij. Aan het toenemende aanbod valt op dat de markt voor mannen- en unisexverzorging een op zichzelf staande niche is geworden, die steeds groter en groter wordt. Grote merken geven hier ook de toon aan. Zo lanceerde Chanel onlangs Boy de Chanel, een make-up collectie voor mannen. Ook Shiseido bracht een mannencollectie uit: de Shiseido Men verzorgingslijn bevat een cleanser, lotion, serum, eye cream en moisturizer.

Waarom die enorme stijging bij mannen? Er goed willen uitzien tijdens online meetings en meer tijd hebben om te experimenteren met crèmes en serums zijn mogelijke verklaringen. Een andere verklaring ligt bij het online shoppen zelf, waardoor er een plek bestaat waar mannen comfortabel verzorgingsproducten kunnen verzamelen. Online kopen was niet enkel de enige optie in coronatijden, het is voor veel mannen een minder grote stap dan een boetiek binnenwandelen om skin care te kopen.

Make-up: de grote verliezer?

De verkoop van make-up is in 2020 ongeveer gehalveerd ten opzichte van 2019. Niet gek, want we kwamen haast de deur niet uit. Bovendien zijn er duidelijke verschuivingen zichtbaar in het soort make-up dat mensen wél nog kochten. De grote verliezers lijken lippenstift en lipliners te zijn. Zo stonden er in 2020 maar 6 lipproducten in top 100 topseller lijsten. Wat wel in de lijst van groeiers stond: verschillende oogproducten zoals de Charlotte Tilbury Eyes to Mesmerise, maar ook teint cosmetica zoals de Too Faced Born This Way Foundation en Charlotte Tilbury Lightwand highlighter. Een mogelijke verklaring? Het dragen van een mondmasker maakt felle lippenstift nogal zinloos, maar je ogen en jukbeenderen kun je extra laten shinen!

Nieuwe trend: beauty tools

Beauty tools werden enorm populair in 2020. Zo moest de Dyson AirWrap je haren in model brengen alsof de kappers wel nog hun ding konden doen met je coupe, maar ook de Jade Roller was een echt succes. Met de Coucou Jade Roller geef je jezelf een gezichtsmassage die de spieren van je gezicht op een natuurlijke manier ‘traint’. Dat zou je een wakkere, frisse en stevigere huid geven, waardoor je een extra fijne uitstraling krijgt zonder make-up te gebruiken. Next level skin care dus.

Kortom: de pandemie beïnvloedde onze nood aan huidverzorging, maar ook make-up kreeg een geheel nieuwe invulling door de mondmaskerplicht. Draag jij post-lockdown meer zorg voor je huid?

Bekijk hier een overzicht van de populairste skincare producten. 

KIKO Cosmetics Souvenirs.

Hola!

Deze zomer trokken Mr. Boyfriend en ik erop uit naar Sevilla en Málaga. Véél zon -puffen!- , tapas, sangria en stevig de toerist uithangen. Naast de vele culturele bezoekjes aan het indrukwekkende Plaza España en Alcazaba  – om mee uit te pakken bij nonkels en tantes op familiefeestjes 😉 – maakte mijn hart vooral een sprongetje bij het zien van een KIKO Cosmetics Store in Calle Marques de Larios in Málaga. Één ding stond vast: dit jaar geen flesje olijfolie of curry rojo als souvenir van ons reisje door Andalusië. Het werd een zak vol KIKO-goodies, YAY!

foto 1

Lees verder

Pressdays 2016.

Hi

Afgelopen woensdag ging ik samen met Tine naar de Antwerpse persdagen. Na veel wikken en wegen voor de kleerkast – mijn outfit komt later deze week zeker nog online – waren we klaar voor onze eerste persdagen. We gingen op bezoek bij 2 persbureaus: Maison PR ft. Mojo Antwerp en Nans. Benieuwd naar de nieuwe leuke merken die we leerden kennen? Kijk gerust mee en ontdek onze spannende ervaring:

14u13: Vertrek naar Antwerpen met als eerste stop de Divani Lounge waar Maison Pr samen met Mojo Antwerp hun kamp hadden opgeslagen. Maar first things first: SELFIE!

Press days 2016 (1)

Lees verder

L’ORÉAL Studio Pro Bar.

Zaterdag ging ik samen met één van mijn BFF’s een kijkje nemen in de L’ORÉAL Studio Pro Bar te Antwerpen. In grootsteden als New York, Berlijn en Londen zijn Blow Dry bars al helemaal ingeburgerd en nu kreeg Antwerpen ook een pop-up versie om de nieuwste stylingproducten van L’ORÉAL te promoten. De nieuwe producten komen in 3 varianten: de HOLD IT -spray of mousse voor een langdurige fixatie, de BOOST IT spray of mousse voor extra volume en de CURL IT versie voor weelderige krullen.

Tijdens het wachten op onze kapselfix kregen we een overheerlijke cocktail – aangeboden door idem dito barman – en enkele woordjes uitleg over het concept. We mochten uit een mini-catalogus een haarstijl kiezen of zelf een mix voorstellen. De bekwame kappers stonden ons op te wachten om ons een nieuwe look aan te meten.

Lees verder

6 beauty essentials on-the-go.

Hi,

Deze blogpost is een beetje anders dan de andere, hij werd namelijk geschreven door een guestblogger. De charmante Ellen van ‘Adaygoesbyunnoticed’ startte in 2013 haar eigen blog en weet alles af van beauty en make-up. Met een ware addiction én make-up kit om ‘U’ tegen te zeggen schuimt ze elke week de winkels af op zoek naar de nieuwste producten en beauty tricks.

Ellen vertelt ons over de 6 beauty essentials die elk modemeisje in haar handtas zou moeten hebben. Ze deelt ons haar geheimen voor een goede touch-up zowel voor een dagje shoppen als een avondje uit. Voor diegene onder ons die steeds bankroet zijn – including me –  don’t worry want deze tips zijn praktisch en vriendelijk voor de portemonnee. Thank God!

Processed with VSCO with hb1 preset

Lipbalm.

Een lippenbalsem is het meest onmisbare product in je handtas. Ideaal om je lippen te hydrateren en om ze zacht te houden gedurende de dag. Je kiest bovendien best voor een lipproduct met SPF want deze beschermt je lippen tegen de UV-stralen. De ‘Baby Lips balm & blush’ van Maybelline kun je bovendien ook gebruiken als crèmeblush. Dus twee voor de prijs van één!

MAYBELLINE – Baby lips balm & blush

Lipstick.

Doe net voor je vertrekt je lipstick op en neem deze mee in je handtas. Kies daarnaast ook nog voor een extra exemplaar zoals klassiek rood of een nude tint. Zo heb je steeds twee kleurtjes zitten. Even tussendoor na je heerlijke lunch je lipstick bijwerken: super easy. Na je werk vlug een ander kleurtje kiezen voor je spannende date: ideaal!

MAC Cosmetics – Pretty Boy – Cremesheen finish
Catrice Cosmetics – Supreme Fusion Bubble Plum

Foundation.

L’Oréal bracht onlangs een nieuwe foundation uit en deze is perfect voor een touch-up tussendoor. Bij het kiezen van een foundation kies je best één die SPF bevat, dit beschermt je huid tegen de zon. De meeste foundationkussens bevatten bovendien ook een spiegeltje. Kan je ook dus super snel je gebit eens checken na de barbecue, handig!

Processed with VSCO with hb1 preset

L’Oréal Paris- Nude Magique Cushion

Poeder.

Compactpoeder is onmisbaar, vooral in de zomer. Heel snel je gezicht wat deppen met een matterende poeder en weg is die vervelende glimmende glow. Perfect voor die zonnige selfie!

Processed with VSCO with hb1 preset

Rimmel London – Stay Matte

Kabuki Brush.

Dit is dé make-up borstel om mee te nemen. Hij is klein, zacht en perfect om poeder aan te brengen. De ideale kwast voor in je handtas.

Processed with VSCO with hb1 preset

Essence –Kabuki kwast

Handcrème.

Je handen kunnen gedurende de dag verzorging gebruiken. Weersinvloeden hebben een nefaste invloed op je huid. Een on-the-go hydraterende handcrème is daarom van belang om je handen te beschermen. Vooral een handcrème die snel indringt en niet vettig is, is nodig wanneer het snel moet gaan.

Processed with VSCO with hb1 preset

Figs & Rouge – handcrème Rose and Berry
Figs & Rouge – handcrème Mango and Mandarin

Hebben jullie ook enkele beauty essentials voor in jullie handtas? Laat het gerust weten!

Love,

Ellen ‘Adaygoesbyunnoticed’ guestblogger voor & little things.

Volg Ellen op:
Facebook
Instagram
Blog